Friday 1 June 2012

Bertatih ke Dunia Baru

Assalamualaikum..Hai 1 Malaysia :)


bertatih ke dunia baru ? haaa...jgn ingat baby baru lahir je yg bertatih. kita yg dewasa ni pun bertatih lg bermaksudnya di sini bertatih ke dunia yg lbh baik. seperti sy juga msih lg bertatih untuk mencari keredhaan Illahi. MasyAllah, jika di zaman jahiliah sy dlu tak usah kate sperti remaja seangkatan sy la fesyennyer tp kini sy sedar sy perlu lakukan perubahan ke arah yg lbh rasional dan lebih tepat ke jalan yg di redhai Allah.



saya tekad melakukan perubahan dan mencari jalan yg lbh di Redhai tetapi pd awalnya hati berdetik juga,
"mcm mne dgn impian aku? apa pandangan org terhadap aku nnt? betul ke apa yg aku da buat ni? "

semua ini sbnrnya bisikan syaitan yg berlegar2 di sekitar kita. syaitan? mmg xpernah putus asa untuk memesongkan akidah cucu segala cicit Nabi Adam ni. jd kita perlu kuat dan tekad dan juga memerlukan banyak pengorbanan. jika katanya impian tu punca rezeki, insyAllah rezeki tu di tgn Allah. Jika niat kte betul, segala urusan akan di permudahkan-Nya. biar lantak pi la dgn pandangan org semua yg penting hati benar2 ikhlas berubah ke jalan Allah dan di berkati oleh-Nya. InsyaAllah.

segala perubahan ini bermula dari sy beronline setiap malam dan secara tidak langsung page ini  http://www.facebook.com/pages/Mencari-Keredhaan-Illahi/216898451666288 (Mencari Keredhaan Illahi) sedikit sebyk telah byk menyedarkan saya tentang apa itu Islam sebnrnya. jika mengaku Islam tetapi tidak tau erti sebnr, layak ke kte ni digelar Islam? nauzubillah. 

page ini byk menerangkan ttg aurat, akidah, solat dll perkara yg membuat saya tersentuh dan kini sy rasa lbh tenang dgn mendekatkan diri dengan Allah tp saya sedar byk lg perkara yg perlu diperbaiki. bukan mudah untuk perubah setlh 20tahun dgn zmn jahiliah dlu, ye idok? kini saya berada di tahap bertatih lagi tidak sempurna dan ingat manusia tidak ada yg sempurna selain dari PenciptaNya dan ingat dgn ketidak sempurnaan itu kte perlu bersyukur dgn kelebihan yg telah di anugerahkan oleh-Nya.

entry kali ini bukanlah utk menunjuk ttg perubahan diri saya tetapi hanya utk berkongsi sedikit keinsafan yg mula mekar dalam hati ini. dalam setiap hati manusia pasti mahu melakukan perubahan tetapi tiada siapa yg dpt ubah diri kita melainkan diri kita sdiri dan paling penting tekad dan niat. sekiranya niatnya baik, baiklah balasannya. Janji Allah tidak pernah bohong.

semoga dgn perubahan ini, mjdkan diri saya lbh matang dan tidak akan menoleh ke blkang lg dan wahai sedara seumat islam ku panjatkan lah doa buat diriku agar aku tidak lalai dengan suruhan-Nya,Amin. sekiranya pada mereka yg saya kenali melihat diri saya di luar kawalan tegur la sy secara berhemah, sy akan terima teguran kalian semua.mohon maaf sekiranya saya tidak dapat memuaskan hati semua pihak tetapi kini ini lah "diri aku. dari saya. diri sendiri." yg lbh redha meniti ke jalan Allah. Alhamdulilah, keluarga saya dan rakan - rakan terdekat menerima perubahan saya ini.

"melangkah la kita terus kehadapan. jika dulu penuah onak duri menjalani kehidupan yang penuh dengan dosa, cari lah jalan menuju kepada-Nya. Allah sentiasa membuka pintu taubat buat umatnya dan ingat setiap ujian yang di terima, menunjukkan Allah masih menyayangi kita." 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.