Tuesday 5 June 2012

Asam Garam Persahabatan

Assalamualaikum...Hai 1 Malaysia...

Alhamdulilah,segala urusan tentang daftar semester baru berjalan dengan lancar pada 4 Jun 2012. Walaupun ada sedikit dugaan tetapi dapat di atasi. Alhamdulilah. Tinggal kini masih mencari rumah sewa yg masih belum dapat lagi. InsyAllah segala urusan akan di selesai pada minggu ini juga dengan izin-Nya.amin :)

Para blogger2 sekalian, entry saya pada kali ini terlintas di fikiran seketikanya saya mendaftar subjek sebentar tadi tetapi entry kali ini tidak lah dituju kepada sesiapa. Andai kata sesiapa yg terasa maafkanlah saya ini hanya satu kebetulan dan sekira berlaku kekurangan datangnya dari saya. Pendapat yang akan dilontarkan sebentar nanti adalah secara umum dan hanya pendapat saya semata2.



OK Sahabat ! Apa itu erti persahabatan yang sebenarnya ye? Saya juga masih mencari - cari erti persahabatan yang sebenar tetapi mengikut daripada pengalaman hidup saya selama 20 tahun berkecimpung dalam dunia persahabatan ini terlalu banyak ragam yang saya lihat dari setiap sahabat saya..(saya pun ada ragam sy sendiri..hehee).. 

Kadangkala dalam persahabatan ini pasti ada sifat cemburunya. Percayalah, manusia tidak pernah lari dari kepuasaan sesuatu benda. Jadi, apabila melihat kelebihan yang ada dari Sahabat kita menjadikan sifat cemburu itu datang dengan sendiri. Saya akui kadang2 saya juga mengalami persaan tersebut tetapi saya akur dan bersyukur dengan apa yang telah di anugerahkan dan rezeki setiap orang pasti ada.

Ada juga sesetengah mereka ini yang bersahabat semata-mata untuk mengambil kesempatan atas kelebihan seseorang itu. Ini adalah satu sikap yang tidak patut kita amalkan. Kenapa kita perlu susahkan orang lain sedangkan kita bolah melakukan benda itu dengan sediri? ye idok? Kalau sahabat kita boleh melakukan perkara tersebut, yakin pada diri dan buktikan yang kita mampu melakukanya juga. Tiada apa yang mustahil di dunia ini.


"Bagaikan Kacang Lupakan Kulit"....haa, ini kes kerap berlaku seperti dailog di bawah ini;
Sahabat Kacang : Mah kau boleh tolong aku tak? Assgmnt aku tak siap lagi, bnd nk kena hantar lusa..kau kawan aku kan??
Sahabat Sejati : Mcm mane aku nk tlg? xpe aku akan cuba utk bantu kau, kau jangan rsau ok :)
Sahabat Kacang : Mcm ni la kwn aku dunia akhirat..........

______________________________________
Sahabat Sejati : Polan, kau kat mana kau boleh tlg aku tak?
Sahabat Kacang : Aku kat dorm ini, apahal?
Sahabat Sejati : Aku nak mintak tolong kau hantarkan aku kat stesen bus bole x? emergency aku kena balik kg.
Sahabat Kacang : Alamak ko lambat la Mah, aku ada hal lain ini. Aku da deal ngan GF/BF aku ni, ko mintak tlg org lain larrr...ok lar weii,aku cau dlu...........

Dalam persahabatan perkara seperti ini kerap berlaku, kenapa ye? "kamonn" la sahabat..jangan amalkan sikap mcm ini,xmau xmau xmau...Kita ini manusia kenapa kita perlu ikut dengan sifat kacang yang tidak menghirup udara oksigen itu? Masa susah kita mengaku mereka "Sahabat Dunia Akhirat" tetapi apabila sahabat dunia akhirat itu minta pertolongan, kita mengibaratkan mereka seperti kulit yang setelah di makan isinya dengan rasa enak kita buang kulitnya mengiku suka hati...


Ada juga terdapat Sahabat yang memandang rendah kemampuan sahabat sendiri. Mereka merasakan hanya diri mereka yang hebat. Mungkin sahabat kita itu mempunyai kekurangan mereka tetapi ingatlah wahai sahabat2 ku...kita ini hidup tidak selalunya di atas,dunia ini ibarat roda sekira pusingan tersebut meletakan kita berada di atas suatu hari nanti kita pasti akan berada di bawah. Jadi kenapa kita perlu pandang rendah sesama sendiri. Tuhan Maha Adil, setiap umatnya pasti ada kelebihan dan kekurangan, darjat sesama manusia adalah sama..yang membezakan amalan yang dilakukan....
Jadi ini lah 4 Asam Garam Persahabatan yang dapat saya utarakan. Saya pasti tidak semua dalam hubungan persahabatan seperti apa pandangan saya ini dan saya yakin semuanya dapat di ubah dengan muhasabah diri  sendiri. Setiap malam sebelum tidur kita kenang kembali apa yang dilakukan pada hari ini. Sekiranya, ada perselisihan faham, ungkapkan kata maaf, rendahkan ego pada diri walaupun bkn dari silap kita, pasti kita akan di redhai Allah.
Apa yang di karangkan saya ini juga adalah untuk muhasabah diri saya sendiri. Sekiaranya ada sahabat saya yg terbaca entry saya ini, ada pernah silap, yang pernah saya sakiti tnpa sedari dan dalam kesedaran juga maafkanlah saya. Saya hanya insan biasa yang kerap melakukan kesilapan dan diri saya ini masih dalam proses untuk berubah ke jalan yang di redhai Allah.

ASAM GARAM SAHABAT-SAHABAT SAYA
Mari lah bersama-sama sahabat kita cuba Muhasabah diri kita sendiri.
InsyAllah hidup kita akan lebih tenang sekiranya di redhai Allah s.w.t

-Assalamualaikum-

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.